11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.
W ubiegłym roku na numer 112 obsługiwany przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie wpłynęło ponad 712 tys. zgłoszeń.
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej. Służy do wzywania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska. Operatorzy numeru alarmowego 112 odbierają zgłoszenia, rozpoznają sytuację, eliminują alarmy niezasadne i złośliwe, a w uzasadnionych przypadkach przekazują inicjatywę dyspozytorom właściwych służb ratunkowych, których zadaniem jest zadysponowanie sił i środków niezbędnych do prowadzenia działań. W 2016 roku operatorzy obsłużyli 480 642 zgłoszenia, które zostały przekazane m. in. do Policji, PSP czy dysponentów zespołów ratownictwa medycznego.
Dzięki prowadzonym akcjom informacyjnym, numer 112 jest dobrze znany dzieciom i młodzieży – jak wynika z danych, najczęściej korzystają z niego ludzie młodzi. Zwiększa się także liczba osób starszych, którzy w sytuacjach zagrożenia wybierają numer alarmowy.
W 2016 r. zmalała liczba zgłoszeń fałszywych i głuchych. Zdarza się jednak, że numer 112 jest wybierany niezgodnie z przeznaczeniem – osoby dzwoniące pytają na przykład o apteki, które są otwarte całodobowo, o godziny przyjęć lekarzy itp. Pamiętajmy, że z numeru alarmowego należy korzystać przede wszystkim w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, a nieuzasadnione blokowanie linii uniemożliwia szybkie połączenie się osobie, która naprawdę potrzebuje pomocy.
źródło: rzeszow.uw.gov.pl