Założenia wariantów projektu studium wykonalności dla układu drogowo-kolejowego na terenie gminy Krasne. Który wariant zadowoli wszystkich mieszkańców?

W nawiązaniu do wczorajszego spotkania z mieszkańcami, publikujemy materiały z prezentacji założenia projektu układu torowo-drogowego dla miejscowości Strażów, Krasne i Palikówka.

Podstawowym celem studium jest dostosowanie linii kolejowej przechodzącej przez teren gminy Krasne do prędkości pociągów 160/200 km/h. Zmiany te wymuszają zamknięcie wszystkich (lub prawie wszystkich – możliwe, że pozostanie ten na granicy z Krzemienicą) przejazdów kolejowych na terenie gminy.

Na początku przedstawiciel wykonawcy opracowania dokumentacji zaprezentowała wariant W5a z wiaduktem umiejscowiony pomiędzy centrum Strażowa (w pobliżu przedszkola i szkoły) oraz w Palikówce (obok pizzerii). Wariant ten wprowadza ruch tranzytowy do centrum dwóch miejscowości. Został on oprotestowany przez mieszkańców uczestniczących w konsultacji.

Konsorcjum przedstawiło drugi wariant z dwoma rondami, który niestety wymagał wyburzenia 2 domów w Strażowie i 1 w Palikówce.  tych domów.

Aktualnie Konsorcjum zamierza przedstawić PKP jako rekomendowany – wariant pierwotny tj. z ruchem przez centrum obu wsi.

Postulaty mieszkańców, które poruszano podczas spotkania można przesyłać do dnia 07/07/2023 r. do wykonawcy opracowania studium wykonalności IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. ul. Żelazna 28/30, piętro III 00-832 Warszawa

Im więcej ich będzie tym większa szansa na ich ewentualne uwzględnienie w rekomendacji dla zamawiającego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Projekt ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego, a także dla spójności społeczno – gospodarczej i terytorialnej kraju.

Główne cele realizacji inwestycji

Realizacja projektu musi pozwolić na usunięcie tych niedogodności, a także na osiągnięcie następujących celów:
• Skrócenie czasu jazdy.
• Poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń.
• Zwiększenie dostępności transportu kolejowego.
• Dostosowanie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej oraz informacji dla przewoźników zgodnie z obowiązującymi standardami.
• Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, pracowników PLK, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach
kolejowych.
• Racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na
przedmiotowej linii.
• Zapewnienie pełnych wymogów interoperacyjności dla infrastruktury kolejowej.
• Zmniejszenie oddziaływania transportu na środowisko; w tym zmniejszenie uciążliwości drgań i hałasu.
• Uwzględnienie połączenia linii nr 91 z planowaną linią CPK Łętownia – Rzeszów w okolicy Rzeszowa.
• Optymalizacja infrastruktury służącej celom przeładunkowym.
• Wyposażenie linii w system ERTMS/ETCS.

Kolejny etap (12/2023 – 12/2026) to opracowanie dokumentacji projektowej, w skład której wchodzi koncepcja
programowo-przestrzenna, projekt budowlany, projekt wykonawczy, dokumentacji przetargowa oraz decyzje
administracyjne.

Następny etap (2027 – ) to roboty budowlane.

Analizowane warianty inwestycyjne

Wariant W2 – układ geometryczny torów dostosowany do 160 km/h; prędkość pociągów pasażerskich – 160 km/h
Wariant W5a – układ geometryczny torów dostosowany do 200 km/h; prędkość pociągów pasażerskich – 160 km/h
Wariant W6a – układ geometryczny torów dostosowany do 200 km/h; prędkość pociągów pasażerskich – 200 km/h

Założenia projektu – układ torowy

Dodaj komentarz