8 listopada 2021 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o dowodach osobistych, która wprowadza dowody osobiste z drugą cechą biometryczną – odciskami palców. Nowe dowody osobiste zawierają odciski palców oraz podpis posiadacza dowodu osobistego. Dzięki temu dowody osobiste są bardziej bezpieczne.
WAŻNE:
- jeśli Twój dowód osobisty jest nadal ważny – nie musisz go wymieniać
- złożenie wniosku o dowód osobisty (pobranie odcisków palców) oraz odbiór dokumentu (potwierdzenie tożsamości) wymaga wizyty w urzędzie
- złożenie wniosku drogą elektroniczną będzie możliwe tylko w przypadku ubiegania się o wydanie dowodu dla dziecka, które nie ukończyło 12. roku życia. Dowód ten nie będzie zawierał odcisków palców i wzoru podpisu.
Nowy dowód posiada wszystkie dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – potwierdza Twoja tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw.
Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.
Odciski palców nie są pobierane od:
- dzieci poniżej 12. roku życia
- osób, od których pobieranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
Natomiast jeżeli pobranie odcisków palców jest tylko chwilowo niemożliwe (na przykład z powodów medycznych), wtedy wydawany jest dowód osobisty bez odcisków palców – ważny 12 miesięcy.
Odciski palców są przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie w celu wydania dowodu osobistego.
Odciski są automatycznie usuwane z Rejestru:
- w momencie odebrania dowodu przez obywatela lub
- gdy obywatel nie odebrał dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie).
Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12. rok życia.
Podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.
Okres ważności nowych dowodów osobistych:
- 10 lat – dla osób od 12. roku życia
- 5 lat – dla osób do 12. roku życia
- 12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.
Dotychczasowe funkcjonalności dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowodu), wydawanego od 4 marca 2019 roku pozostają te same.
Dla mieszkańców Rzeszowa, którzy z poważnych powodów (na przykład zdrowotnych lub niepełnosprawności) nie będą mogli zgłosić się w urzędzie osobiście w celu złożenia wniosku o dowód osobisty, złożenie wniosku możliwe będzie w miejscu zamieszkania. Usługa taka będzie dostępna również dla mieszkańców powiatu rzeszowskiego. Będzie ona wykonywana przy pomocy mobilnej stacji urzędnika. Zgłoszenia w tej sprawie prosimy kierować bezpośrednio do Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Rzeszowa, telefon 17 8754399.
Gdzie można załatwić sprawy z zakresu dowodów osobistych:
- Wydział Spraw Obywatelskich, ulica Okrzei 1, parter,
Pokoje numer 1 i 6 – przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego – telefon 17 8754390, 17 8754395,
Pokój numer 16 – wydawanie dowodów osobistych, telefon 17 8754394, 17 8754399,
- Punkt Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Rzeszowa w Centrum Kulturalno – Oświatowym „Millenium Hall”, Aleja Kopisto 1, telefon 17 8754095,
- Punkt Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Rzeszowa w galerii Handlowej „Nowy Świat”, ulica Krakowska 20, telefon 17 8754091,
- Punkt Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Rzeszowa w galerii „Plaza”, ulica Rejtana 65, telefon 17 8754085,
- Punkt Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Rzeszowa w galerii „Rzeszów”, Aleja Piłsudskiego , telefon 17 8754083.